onsdag 10. februar 2010

Lesebrett

Jeg fikk i dag en e-post med spørsmål om jeg hadde lyst til å være med å teste lesebrett, noe jeg selvfølgelig sa ja til.

Lesebrett er nytt og spennende, men jeg håper leverandørene enes om filformater og at funksjonene utvides.

Når jeg leser en bok digitalt, er det viktig for meg å kunne søke gjennom den dersom dette er en fagbok. Det synes jeg er noe av hovedpoenget med en digital fagbok. Du får en helt annen oversikt enn bare med et register. Du kan også slå opp flere ord enn det et register vil favne (jeg har laget mange registre i mitt liv, så ja, dette kan jeg noe om).

Men dette er en klar fordel dersom man er ute og reiser. Bøker tar opp bagasjeplass, og nå når heller ikke vi europeere kan fly til USA med to kofferter uten å betale en formue, så ja, dette er absolutt en fordel.

Og for de av oss som bruker briller, kan vi forhåpentligvis zoome. Det hjelper nå som bokstavene har blitt så utrolig små (eller er det bare jeg som holder på å bli gammel og fornekter dette ved å ikke bruke disse lesebrillene bestandig...)

Du kan lese om lesebrett og digitale bøker flere stedr på nettet - som hos Bokkilden, på Amazon, Teknofil, VG, Aftenposten eller Digitalbok.no.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar