fredag 9. september 2011

Om å kunne sin katekismus


Jeg har vært relativt forsiktig med å ytre for mange personlige meninger på denne bloggen, og latt dette være en faglig blogg. Men nå har jeg lyst til å skrive noen betraktninger i dag.

Som faglitterær forfatter, leser jeg mye, og skriver ikke fullt så mye. Og slik tror jeg det er med de fleste forfattere og formidlere. Det er mye lærdom som skal inn, før at man kan slippe ut igjen noe som (forhåpentligvis) er relativt riktig. Nå har jeg begynt på universitetet igjen, i håp om en gang å nå min master, og i tillegg til alt du skal sette deg inn i, kommer dokumentasjon. Før kilder - krediter opphavsmannen. Det som ikke er ditt, er andres, kort og godt. Og vi slektsgranskere må ha det i bakhodet, kanskje i større grad enn andre, da det vi presenteres bør kunne etterprøves.

Når man skal formidle et budskap, så må man kunne sin "katekisme". Som tidligere sagt, leser man mye og skriver litt mindre. Det samme gjelder foredrag. Jeg leser mye, og det går mange timer til forberedelser, og så er det hele over i løpet av 45 minutter.

En mann ringte meg en gang og sa følgende: "Nå har jeg lest begge bøkene av Ingrid Semmingsen «Veien mot vest», så nå kan jeg alt om emigrasjonen." Da tenkte jeg på de bortimot 200 bøkene jeg hadde lest helt eller delvis om temaet. Jo mer jeg leser om dette, jo mindre føler jeg at jeg kan om emnet. Og nye momenter kommer opp som må etterprøves.

Akkurat nå skriver jeg eksamen om Carl XIV Johan. Det har vært en del frustrerende dager, men samtidig har jeg lært mye. Ikke minst får jeg satt det jeg tidligere har funnet i diverse slektsmateriale i kontekst. For i kilder fra Biri står det på mange "død i krigen" mellom 1807 og 1809. Disse må ha vært med i en av Napoleons mange kriger, og dødd i utlandet, men hvor forteller ikke kildene noe om.

Så min oppfordring er – hold deg til det du kan mest om når du formidler, og les deg skikkelig opp på det du skal formidle. Men noen emner er rett og slett for omfattende til at man kan lære nok på noen timer.

Det er bedre å si at man ikke kan det, enn at man nøler og kommer med rare forklaringer. Noen er gode administratorer, noen er gode teologer, noen er flinke til å snekre, mens andre er gode slektsgranskere, og atter andre er gode formidlere. Jeg sier ikke at dette ikke kan kombineres, men ikke alltid!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar