mandag 16. juli 2012

Mac og iPad

Jeg har i noen måneder nå vært en Mac-bruker. Dette betyr ikke at Windows er lagt helt på hylla, men det blir innimellom mer Apple-baserte produkter. Min 10 tommers PC er denne ferien byttet ut med en iPad med 3G. Og ungene er strålende fornøyde med å ha fått den gamle!

Det er en helt annen brukeropplevelse å bruke en Mac. Særlig det at man kan dra og slippe det meste dit man vil ha det. Bildebehandling synes jeg fortsatt har vært litt knotet, men jeg har heller ikke investert i Adobe Photoshop Elements, som jeg er vant til å bruke. Ettersom jeg holder på med manus og manusbiter som sendes fram og tilbake mellom meg og konsulent eller oversetter, så har jeg valgt å fortsette med Windows i den forbindelsen inntil videre. Dette har blant annet med ulike stiler i Word å gjøre, som nå er laget ferdig for forlaget. Det virker ikke som Pages takler dette helt, så derfor kan det hende at det blir investert i Word for Mac.

Den nye iPad-en er merkbart raskere enn eneren, og den starter appene fortere opp enn den gamle. Bankappen til Sparebank 1 har vært et problem over lengre tid. Appen er for tung, og min gamle iPhone har store problemer med å dra den i gang uten trådløs forbindelse. Her kan det være forskjell på om enheten er toppladet eller ikke også. Det meste fungerer over 50 % batteristrøm.

"iPad på tur" lærte jeg av et amerikansk ektepar nå i mai. Den kan brukes til alt - GPS, e-post, Skype (ringe via iPad), sjekke valutakurser eller gå på Internett. Mulighetene er mange, og det finnes et vell av apper som kan kombinere de ulike funksjonene.

Da jeg skulle kjøpe ny iPad sjekket jeg blant annet finn.no for brukte eller nye iPader som ble solgt av privatpersoner. Du kan spare litt på dette, men problemet kan være garanti og reklamasjonsrett. Husk at dersom du kjøper en iPad eller et annet produkt i utlandet, så gjelder ikke norsk reklamasjonsrett på fem år, kun Apple-garantien på ett år. Denne kan utvides til tre år ved å kjøpe en ekstra garantipakke. Det samme gjelder dersom produktet opprinnelig er kjøpt i utlandet, men selges til deg i Norge. Da er utgangspunktet ett år. Og sørg for all del å få en kvittering. Uten den kan det bli vanskelig å klage på produktet dersom det skulle gå i stykker.  

3 kommentarer:

  1. Ja, jeg har også gått over til iPhone, iPad og Mac Book Pro det siste året og er strålende fornøyd. iPad`n har blitt overtatt av min bedre halvdel, men jeg får "låne" den litt ;-) Bruker Office med Word etc. så overgangen ikke blir alt for stor.

    SvarSlett
  2. Kommer nok til å skaffe meg Word for Mac. Presten valgte jeg en lettvekter av en Mac, slik at det er en turkamerat som tar liten plass.

    SvarSlett
  3. Er ikke helt fornøyd med den automatiske ordboka! Presten hadde ikke noe med dette å gjøre - skulle stå dessuten!

    SvarSlett