mandag 3. september 2012

Enda en sak løst - Schjerven

Det legges stadig ut nye avskrifter av kilder på Ancestry.com. Derfor kan det lønne seg å gå tilbake og søke på nytt opplysninger du ikke finner svar på.

Tore Even Reidar Schjerven ble født i Gimleveien 21 i Oslo i 1908, og trådde sine første barneår i Ullevålsveien 17. I 1913 flyttet familien til Wesselsgate 14, 2. etasje, og der blir de boende - mora hans og han, samt en eldre halvbror.

Mora tjente penger på å drifte et lite vertshus i Wesselsgate. Reidar tar seg etterhvert jobb som sjåfør, og driver også  Centrum Autoriserte Chaufførskole mellom 1931-37.

I boka "A Hospital for Spain! Scandinavian Solidarity in a Time of Civil War" av Jon Olav Myklebust og Angel Beneito Lloris fra 2009, omtales Reidar Schjerven. Rundt 1937 er han i Alcoi, Spania under den spanske borgerkrigen.

Den 8. januar 1940 kom han til New York som mannskap på skipet Gallia. Da har han seilt fra Hamburg den 17. juni 1939. Der får jeg også vite litt mer om kroppsbygningen hans. Han er 5 feet 7 inches høy (170 cm), og 155 pound (70 kg) tung.  

Men dødsfallet klarte jeg ikke å finne. De opplysningen jeg fikk fra familien var at han druknet under bading i USA etter andre verdenskrig, antagelig i Hudson River mellom 1947-48. En del kilder kan være vanskelige å få tilgang til når du ikke bor i USA. Derfor satte vi en amerikansk slektsgransker på saken. Vi fant giftermålet og navnet på kona, men ikke hvor og når han døde. Han bodde i Nord-Carolina en periode.

Når jeg endelig fant dødsfallet, så døde han i Albany, New York den 22. juni 1948 i en alder av 39 år. Dødsårsaken er drukning, og dødssted og siste bopel oppgis i kilden som er Albany Rural Cemetery Burial Cards. 

Jeg har tidligere skrevet om saken her.

Kilder:
- Kirkebok for Oslo, Rikshospitalet
- Adressebøker for Oslo
- Kommunale folketellinger for Oslo
- Passasjerliser fra Ancestry.com
- Albany Rural Cemetery Burial Cards

Metode:
- Søkt i kirkebøker
- Adressebøker og kommunale folketellinger i Oslo fant jeg på Byarkivet i Oslo. Der kunne jeg lete annenhver gang i disse. Start med adresseboka, og så prøv å finn familien på samme adresse i den kommunale folketellinga. 
- Søk i Ancestry.com. Du kan få treff der uten å være medlem, men du vil ikke få opp alle detaljene.
- Kommer du ingen vei på nyere saker? Se om du kan få kontakt med slektninger. I denne saken har dette vært viktig! 
- Saken lå ute i et fora. Derfor kom forfatteren av boka om den spanske borgerkrigen i kontakt med meg, og vi kunne sammen danne oss et enda bedre bildet av personen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar