onsdag 17. oktober 2012

Foreldre og barn og barn og foreldre

Når barna er små bor de som regel sammen med sine foreldre, men når foreldrene ble gamle før i tiden, så bodde de ofte hos sine barn. Den siste tida har jeg jobbet litt med min manns slekt fra Skedsmo, men Marthe Gulbrandsdatter kunne jeg ikke finne dødsfallet på. Hun er ikke død i Skedsmo. Mannen, Ole Nielsen Hoksholen, døde på Holt i Skedsmo i 1852, og han er ikke oppført som enkemann. Men jeg fant ikke Marthe i folketellinga 1865, så jeg antok at hun var død før det, men hvor?

Derfor begynte jeg å gå barna nærmere etter i sømmene. Christoffer hadde jeg full kontroll på - han ble gårdbruker i Skedsmo, men ble etterhvert så overbevist om at Mormons tro var den rette for ham, at han reiste til USA i 1862, og døde i Utah i 1884. Broren Gulbrand bodde 1865 i Flisberget, Kristiania (Grønland Menighet). Broren Torger døde bare noen måneder gammel, så da var det bare datteren Ellen Marie igjen. Hun var gift med Ole Nielsen Hvam, og bodde på Skjeset i Nittedal. Det var kanskje naturlig å bo sammen med sin eneste datter, og der finner jeg også Marthe død den 15. mars i 1865.



Her kan vi lese at Føderaadsenke Marthe Gulbrandsdatter er død den 15. mars, og gravlagt den 31. mars 1865. Hun døde på Skjeset i Nittedal, og var enke i omtrent 15 år etter Gaardmand Ole Nielsen på Hoelt i Skedsmo. Det er også en anmerkning om at hun etter eget ønske er gravlagt fra Skedsmo kirke.

Kilde:
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nittedal, Ministerialbok nr. 6 (1863-1878), Døde og begravede kvinner 1865, side 305. 
Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6247&idx_id=6247&uid=ny&idx_side=-291
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060929090345.jpg


Kilder som er brukt i eksemplet:

  • Folketellingen 1865
  • Kirkebøker for Skedsmo og Nittedal
  • Bygdebøker for Nittedal og Skedsmo

Metode:
Vi søkte først gjennom folketellingen 1865 etter Marthe Gulbradsdatter, født ca. 1783 i Skedsmo. Når du ikke får klare treff kan det være flere årsaker. Vedkommende kan være død før folketellingen ble tatt opp, navnet kan være stavet annerledes, det kan være feil fornavn eller den du leter etter kan være uteglemt fra folketellinga. Da dette ikke ga noen løsning, lette jeg så gjennom kirkeboka i Skedsmo på dødsfall, først og fremst mellom 1852 og 1865, ettersom mannen ikke er oppført som enkemann. Da heller ikke dette ga resultater begynte jeg å lete etter ungene, og fikk en oversikt over hvor de var bosatt og familiene deres. Hun kunne være registrert sammen med en av dem, men ved feil navn. Eldste sønnen hadde forlatt kona og reist til Amerika. Jeg har ikke funnet skilsmissepapirer, men hun har fått enkestatus. Men det kunne du få etter en hvis tid når du var forlatt av mannen. Uten enkestatus hadde du færre rettigheter i samfunnet. Det har ingen betydning for enkestatusen om mannen var i live eller død. Men tilbake til eksemplet. Datteren Ellen Marie bodde i nabobygda, og det var naturlig å begynne søket i Nittedal, ettersom det lå nærmere Skedsmo enn sønnen Gulbrand i Kristiania. Og løsningen lå i nærmiljøet. Jeg sjekket også gravlagte i Skedsmo, men hun er ikke registrert der så langt jeg kan se. I dagsregisteret til presten i Skedsmo er det ikke registrert noen begravelse den 31. mars, men den 1. april. Men om dette var Marthes begravelse kan vi ikke si med sikkerhet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar