onsdag 19. desember 2012

Folketellingen 1891

Endelig har folketellingen 1891 blitt skannet, noe som kan gi svar på enda flere slektsgåter. Mellom 1875 og 1900 finnes det ingen landsdekkende folketelling, og folketellingen 1891 finnes ikke i avskrift enda for hele landet, noe som kan by på noen utfordringer. Under finner du en liten oppskrift på hvordan du kan finne frem i denne.

Følgende informasjon finnes på Digitalarkivets hjemmeside:

"Riksarkivet har pr. 12. desember 2012 skannet om lag halvparten av folketellingen:

  • Herredene i alle fylker unntatt Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag og Nordland.
  • Byene/ladestedene i Nordland, Troms og Finnmark.
Store deler av dette ble publisert 12. desember 2012. Resten av det som allerede er skannet, vil bli publisert i første kvartal 2013. Det tas sikte på at skanningen kan fullføres i 2013, slik at folketellingen kan publiseres i sin helhet i løpet av første halvår 2014."

Manuell leting i folketelling 1891
Teksten videre i meldingen fra Digitalarkivet er som følger:
"Det er ikke mulig å søke i materialet. Brukerne må benytte materialet på samme måte som det fram til nå har blitt brukt på lesesalen. Ved hjelp av hovedsammendragene og hovedlistene identifiserer man hvilken tellingskrets et bosted tilhører og hvilket huslistenummer bostedet har. Deretter finner man den huslisten og de personsedlene som tilhører bostedet.
Dersom man ikke kjenner bostedet til den personen man søker, vil det ofte være vanskelig å finne vedkommende person."

Så la oss gjøre et forsøk på å finne min tipp-oldefar Jonas Simensen Thorstad (1845-1931) som er bosatt på bruket Lønstad i Biri i folketellingen 1891.


  • Fra Digitalarkivets hjemmside klikket jeg meg inn på 1891 (Skannet) som finnes under overskriften Folketellinger og manntall.
  • Jeg skrollet meg ned til Oppland, og Herred nr. 84 Biri, og klikket meg inn der.
  • Hovedlisten var delt i 13 tellingskretser, og hver enkelt tellingskrets hadde igjen linker til huslister og personlister. Ut fra geografikunnskaper, klikket jeg meg først inn på hovedlister Tellingskrets 1, Nordre Stranden, men der var ikke gården Lønstad i listen. Jeg klikket meg derfor inn på neste alternativ - Tellingskrets 2, Søndre Stranden. 
  • Der fant jeg Lønstad på side 9 som nummer 20. Gårds- og bruksnummer var 16/6. Tilstedeværende Folkemængde er 4 menn og 4 kvinner. Under rubrikken Hjemmehørende Folkemængde er det satt opp 4 menn og 3 kvinner. Altså er det 7 personer i husholdet til vanlig, og en besøkende.

Kilde: 
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Biri herred, Statlig folketelling (RA/S-2231/E/Ea), 1891-1891, oppb: Riksarkivet.
  • Nå klikket jeg meg tilbake til Innholdslista (øverst til høyre). Jeg valgte tellingskrets 2, og Huslister. Jeg måtte nå bla meg frem til husliste nummer 20. Det er ikke enkelt å finne ut akkurat hvor denne begynner, og du må veksle mellom frem og tilbake-knappene. Bare denne listen er på 5675 sider, så det hadde vært ønskelig å kunne gå f. eks. 100 sider frem, og ikke bare en og en side frem, alternativt 5 eller 20 sider.
  • På side 447 fant jeg Johnas Simensen med referanse til Husliste No. 20. Denne viser til at det er 8  personsedler under huslisten.


Kilde: 
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Biri herred, Statlig folketelling (RA/S-2231/E/Ea), 1891-1891, oppb: Riksarkivet.



  • Jeg klikket meg så tilbake til Innholdsliste for å finne personseddelen hans. Videre klikket jeg meg inn igjen på Tellingskrets 2, men denne gangen valgte jeg Personsedler.
  • Lønstad var listet under Husliste No. 20, så vi måtte bla oss frem til denne. På side 606 fant vi personseddelen for Johnas Simensen Thorstad. Merk at her er Thorstad-navnet tatt med, som manglet i de to andre listene. Han er selve hovedpersonen, født 1845 i Ringsaker, og han jobber som gårdbruker, handelsreisende og selger maskiner og jordbruksredskap.



Kilde:
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Biri herred, Statlig folketelling (RA/S-2231/E/Ea), 1891-1891, oppb: Riksarkivet.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/52764/606/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ft10061011123023.jpg


Jeg fant altså den jeg lette etter, men dette var takket være lokalkunnskap og at jeg visste hvor vedkommende bodde. Den som var på besøk var datteren Bertha, som til vanlig var i dameskreddersømlære på Hamar. Ellers bestod husholdet av kone og barn.

Du finner historien om Jonas i boka "Slektsgransking. Steg for steg med praktiske eksempler" (Aschehoug 2010), side 139-148.


Søkbar folketelling
I det gamle Digitalarkivet finnes folketellingen 1891 søkbar for noen områder. Listen nedenfor bør sjekkes mot originalen.

Østfold  
- 0134 Onsø

Hedmark  
- Alvdal i Lilleelvdalen herred

Telemark  
- Mo herred
- Lårdal herred
- Vinje

Rogaland  
- 1126 Hetland
- Kvitsøy

Hordaland
- Bergen
- Stord
- Haus
- Bruvik
- Hamre
- Manger
- Lygra sokn i Lindås
- Lindås sokn i Lindås

Nord-Trøndelag
- Verdal

Finnmark  
- Hasvik

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar