tirsdag 22. januar 2013

Hvem tror du at du er? Hanne Krogh

Denne gangen føler jeg at jeg er i en spesiell situasjon når det gjelder slektsopplysninger og deltakeren i Hvem tror du at du er? Det er mange år siden jeg første gang var i kontakt med Hanne Krogh angående slekt. Den gangen gjaldt det Snertingdal, der hennes morsslekt stammer fra. Derfra dro hennes stamfar til Løvøen i Steigen kommune, hvor han slo seg ned i 1840.

Hanne nevnte noe om de gamle haugianerne - også på morsiden er det disse haugianerne som forlater Snertingdal og reiser til handelsplassen Løvøen. Jeg har skrevet en artikkel om dette i Slekt og Data 4/2005 - Haugianerne i Steigen.

Denne episoden handler om hennes far Frank, som blant annet bor på Wøyen barnehjem for gutter i Bærum i oppveksten. Moren hans Hjørdis sliter psykisk, og blir lagt inn på sykehus, noe som tærer på familiens økonomi. I 1927 kommer det fram av panteprotokollen at Peder Narvesen har pådratt seg en del utgifter som han sliter med å betale. Oldemoren til Hanne, Olga Narvesen sitter igjen som enke i 1929, og har mange munner å mette. Dermed må hun ta noen vanskelige valg, og plasserer Frank og søsteren på barnehjem.

Peder Narvesen har til sammen 13 barn fordelt på to ekteskap. På Fagerlien i Østre Aker bor han sammen med kona Olga og 9 barn i 1910.

Kilde: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036372025639
Peder hadde fem barn med første kona, deretter åtte med Olga. Han hadde en bra jobb som banemester på jernbanen. Yngste barnet ble født i 1909. I 1900 bor de på samme sted i Aker.

Kilde: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f00218&gardpostnr=534&personpostnr=4916&merk=4916#ovre
Noen av ungene har flyttet hjemmefra i 1910. Ved å sammenligne disse to folketellingene kan man få en full oversikt over alle barna. Men dersom det er store gap mellom to fødseler, må man sjekke med kirkeboka om noen kan ha dødd som spedbarn. Det er noen gap her, men dette har vi ikke undersøkt. Men det er en generell regel som gjelder når man leter etter slekt.

Peder Narvesen var født i 1857, Olga var 14 år yngre. Hun ble stemor til en ungeflokk, der den eldste var kun 11 år yngre enn henne. Det kan ikke bare ha vært enkelt.

Hjørdis (Gjørdis) ble født 19. april 1900 i Østre Aker. Foreldrene var banemester Peder Narvesen og Olga f. Krestiansen.


Kildeinformasjon: Oslo fylke, Østre Aker, Ministerialbok nr. 10 (1895-1912), Fødte og døpte 1900, side 96.
Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=582&idx_id=582&uid=ny&idx_side=-102
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060301020441.jpg

Jeg slutter av historia her. Det finnes mye mer om slekta til Hanne Krogh som jeg kjenner til, men jeg lar det bli mellom meg og Hanne. Det var et flott program, og jeg synes Hanne var modig som turte å gå inn i denne historien med så mange tragiske sjebner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar