søndag 21. april 2013

Appen ÆtteForsker

Av og til ser jeg over norske apps. Jeg oppdaget at det hadde kommet en ny app for iOS som het ÆtteForsker. Det står i omtalen fra produsenten at den "kan hjelpe i slektsforskning med et tverrsnitt av Norsk historie gjennom folketellingen 1910". Videre snakkes det om geografiske søk i kart og sematisk søk via Digitalarkivets nettsider. I følge AppStore er dett Havnør Holding AS som står bak appen. Martin Havnør er eier av dette selskapet. Et søk på Internett ga ikke umiddelbart treff på noen hjemmeside, men jeg fant til slutt denne lenken - http://uquery.com/apps/qqueE/aetteforsker.

Klipp fra hjelpetekst:
"Personer eller bosteder av relevans kan lagres under "Slekt" for lett å hentes opp igjen senere.

Appen viser samtlige stedsfestede bosteder fra Folketellingen 1910 i kartet. Folketellingen administreres av DigitalArkivet og forbedringer i stedfestingen skjer kontinuerlig.

Ved siden av å manuelt lete i kartet etter boliger er det mulig å gjøre stedfestede søk etter personer eller bosteder i en stadig økende radius fra der man er i kartet. Søket kan pauses for å inspisere resultater underveis, og resultatene filtreres ved hjelp av et søkefelt.

DigitalArkivets mobile nettside vises også for å muliggjøre søk. Resultater man finner her vises så langt det er mulig direkte i appens eget grensesnitt.

ÆtteForsker vil være gratis å laste ned i perioden frem til juni 2013."

Det er nederst på hjelpesida til ÆtteForsker henvist til denne lenken http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/, som er Digitalarkivets egen hjelpeside, og som ikke ser ut til å ha noe med appen å gjøre.

Bruk av ÆtteForsker
Det er fire knapper i appen - Kart, Søk, Slekt og Om. Begynner vi med Kart, skal vi kunne søke etter et sted der. Jeg tastet inn "Ekern" som er navnet på to gårder i Biri - en på Biristrand og en i Snertingdal. Men ingen av disse dukket opp. Men ved å endre stavemåten til Ekeren, fikk jeg opp treff i Gjøvik. Den gården du søker etter blir imidlertid en av mange i et grovt kart. Du kan se nabobrukene, men ingen gårdsveier - kun hovedveiene. Klikker du på en av gårdene, får du opp hvem som bodde på gården i 1910. Men jeg finner verken gården elle familien jeg leter etter. Det finnes et bilde i appen. Men i mitt tilfelle var dette av området, ikke av gården.
For å finne rett familie, skifter jeg til knappen Søk, og gjør et søk på min morfar i 1910. Der fikk jeg for mange treff. Men ettersom det er kun Digitalarkivets egen søkemotor som er lastet inn i appen, valgte jeg Avansert søk. Ved å fylle ut de rette detaljene, kom han opp. Men derfra kunne jeg ikke gå til kartet og finne gården. Men jeg kan legge ham til som slekt i den nederste delen av personopplysingen.

Konklusjon
Teksten i beskrivelsen av appen og på hjemmesida kunne for det første vært mye klarere. Jeg synes det er brukt mange fine ord som ikke forteller meg noe om hva jeg egentlig kan bruke denne til.
For det andre kunne funksjonene i appen vært utnyttet på en mye bedre måte. Det burde vært mulig å skaffe et mer detaljert kart som viser husene på gården. Dessuten burde det vært en lenke mellom person og kart. Det jeg savner aller mest er slektsdelen av appen. Du finner dine slektninger, men det er ingen måte å overføre disse til et slektsprogram.
Det er mange gode tanker bak appen, en for meg fremstår den som uferdig og for lite gjennomtenkt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar