tirsdag 16. april 2013

Kvalitet eller kvantitet?

Jeg holder nå på med et nybegynnerkurs for slektsgranskere. Vi har snakket om hvor de vil begynne, og hvem de vil begynne med. Når jeg snakker med slektsgranskere, så er det en del som forteller hvor mange personer de har samlet i sin database. Men er det viktig "å samle på slektninger", undrer jeg. Det trenger ikke å ta lang tid å samle slektningene dine på nettet i dag, dersom noen har lagt ut slekta di. Samler du litt her og der, har du snart slekta ned til Harald Hårfagre! Men er det riktig det som står der?

Internett er et nyttig hjelpemiddel, men det er også et utmerket verktøy for å spre feil og usannheter. Jeg har selv funnet flere slike feil. I min reviderte utgave av "Slektsgranskerens guide til utvandringen 1825-1930" (kommer 4. juni) har jeg retta en slik sak. Historien om pioneren Bjørn Andersen Kvelve ligger mange steder på nettet, men det er ikke nødvendigvis rett det du finner.

I går fant jeg en familie hvor de første barna var født i Sverige. Men fødestedet for ett av de eldste barna var satt til et sted i Nord-Norge, mens den som kom før og etter i søskenfolkken var født i Sverige. Konfirmasjonen bekreftet at også hun var født i Sverige.

Min oppfordring er at man må jobbe mer med de enkelte opplysningene, og er det ikke logikk i det du jobber med, så sjekk det veldig nøye - gjerne med flere kilder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar